Biznisz a játékban

Posted by | No Tags | Szoftverfejlesztés · Webstar Works | Nincs hozzászólás a(z) Biznisz a játékban bejegyzéshez

Meghívtak minket a Telenor Okostelefon Akadémiára, hogy állítsuk ki a játékainkat, illetve adjak elő Biznisz a játékban címmel. Ez a második ilyen típusú rendezvény ahol megjelentünk. Az első rendezvényhez hasonlóan, itt is érdekes beszélgetések folytak. Találkoztunk ifjú játékfejlesztő csapattal, akik a tapasztalatinkról kérdeztek, és találkoztunk olyanokkal is, akik már kiadtak játékot, tapasztalattal rendelkeznek. Természetesen a játékos közönség is megjelent, véleményt mondtak béta játékainkról, illetve sikerült bevonnunk őket a tesztelő csapatunkba is.

Az előadásom elején volt egy kis technikai probléma, emellett izgultam is, hiszen ekkora közönség előtt még nem adtam elő. Nem vagyok teljesen elégedett az előadássommal, de legközelebb jobban fog sikerülni. Maga a téma is hatalmas, órákat lehetne beszélni és vitatkozni róla. 10 percbe besűríteni nem volt egyszerű, így gondoltam megérdemel egy plusz postot is.

Biznisz a játékban

A prezi megtekinthető itt.

A mobiljáték biznisz a játékpiac legdinamikusabban fejlődő része – egyre több embernek van okos készüléke, egyre többen és egyre többet költenek. 2013-ra azt prognosztizálják, hogy 12,3 milliárd dolláros üzletté válik. Szóval rengeteg lehetőség van benne, hiszen a belépési küszöb elég alacsony – akár otthonról is bárki kiadhat  játékot, amit az egész világ elér.

Három (négy) üzleti modellt foglalok össze, mindegyik más megközelítést igényel:

  • Fizetős játék
  • Freemium
  • Reklám
  • Egyéb

Fizetős játék

tinywings

Talán ez a legegyszerűbb modell, a játék pénzért tölthető le az áruházakból. Fizetős játék esetén megvan a lehetőségünk, hogy csökkentsük illetve növeljük az árát, így kikerülhetünk a különböző akciós oldalakra. Sok site illetve alkalmazás foglalkozik olyan játékok szemlézésével, melyek ára csökkent, vagy éppen ingyenessé vált. Így ha pár napra ingyenessé tesszük a játékunkat és sokan letöltik, akkor feljebb mászhatunk az áruházak ranglétráján.

Freemium

jetpack

Ez a legfelkapottabb modell a mobiljáték-piacon jelenleg, és ebből származik a legtöbb bevétel is. A játék ingyen letölthető és játszható, de különböző dolgokért fizethetünk a játékban. Ezen típusú játékokat én két részre bontanám, ingyenesen végigjátszható (mindent elérhetünk ha sokat játszunk), vagy ingyenesen nem végigjátszható (bizonyos tartalmakért mindenképp fizetni kell).

Teljesen ingyenesen végigjátszható játék például a Jetpack Joyride. Mondjuk egy “endless runner” esetén a végigjátszás lehet, hogy nem megfelelő kifejezés 🙂 Minden, vagy majdnem minden bónusz, ruha, jármű stb. elérhető a játékon belül is szerezhető pénzzel. Két dolgot találtam ami nem: a duplázó (a játékon belül megszerzett érmék duplán számítanak) és jelenleg van egy “early bird” ajánlatuk valódi pénzért szerezhetsz meg egy járművet. Tehát aki sokat és ügyesen játszik, az megszerezhet szinte bármit valódi pénz nélkül. Aki türelmetlenebb, vagy gyorsabban szeretne előrébb jutni, az meg vehet játékpénzt valódi pénzért.

Nem játszható végig ingyenesen például a Candy Crash Saga, előbb utóbb fizetni kell azért, hogy tovább tudj menni. Minden bónusz is fizetős, sok játékkal sem tudod megoldani az előrébbjutást. Sőt, ha nem sikerül megoldani a pályát, akkor vesztesz egy életet. Tehát nem is tudsz annyit játszani vele amennyit akarsz, kivéve ha fizetsz.

Azt gondolom, hogy a freemium játékban rengeteg lehetőség van, de nagyon kell értened a játékodat, és azt, hogy mi élvezetes benne. Elemeire kell bontanod a felhasználói élménnyel együtt, és a megfelelő helyre kell berakni a fizetés lehetőségét. Michail Katkoff (Rovio, Supercell) nagyon jó posztokat ír a témában a blogján.

Reklám

playhaven

A játékodban teljesképernyős vagy kis sávos reklámok jelennek meg. Nagyon sok cég foglalkozik reklámértékesítéssel. Három részre osztanám a reklámokat: megjelenés után, kattintás után, vagy telepítés után hoz pénzt. Itt érdemes arra figyelni, hogy ne rakjunk túl sok reklámot a játékba, hiszen sokat ronthat a felhasználói élményen, ha minden második képernyőn bejön egy teljes képernyős reklám vagy minden képernyőn ott van egy vékony reklámcsík. Szerencsére a különböző szolgáltatók rengeteg lehetőséget adnak arra, hogy beállítsuk, mikor, hol, és milyen sűrűn jelenjen meg reklám a játékban.

Egyéb

angrybirds

Ha már sikerült kialakítani egy brandet, akkor lehet plüssöket, kólát vagy mesefilmet készíteni belőle (Angry Birds), és ezzel extra bevételre szert tenni. Azért ehhez előbb a játéknak kell sikeresnek lennie, hogy ismerjék az emberek.

Melyiket válasszuk?

Ezt nem könnyű eldönteni – van olyan játék, amihez több modell is illeszkedhet. Felsorolok néhány szempontot, ami segíthet a döntésben (persze mindegyikre lehet ellenpéldát is mondani).

Típus

Az endless-runnerek célja, hogy minél tovább jussunk az egyetlen létező pályán. A karakter fejlődik, szerezhetsz pontokat, és küldetéseket oldhatsz meg jutalomért. Ez tipikusan freemium modelles felállás. Lehet gyűjteni (venni) pontokat, amit el lehet arra költeni hogy továbbjuss.

Kalandjátékok: ezek inkább fizetős modellek, mivel egyszer végigjátszod, megoldod és kész.

Platfrom

iOS platformon kevésbé megszokottak a reklámok, Androidon az ingyenes verzió reklámokkal elterjedtebb (legtöbbször játékon belül lehet fizetni a reklámmentességért).

Ország

Pillanatnyilag a két legnagyobb piac az amerikai és a kínai. A kínai piacon nem fizetnek játékokért, viszont rengeteg pénzt költenek játékon belül. Emellett szeretik ha a játék lokalizálva van számukra – ezzel több cég is foglalkozik. A Magyar piacon sem szeretnek fizetni az alkalmazásokért, és a játékon belüli vásárlás is kevés.

Összegzés

Nagy a piac, de még nagyobb a verseny. Sokan fejlesztenek játékokat, az egyszemélyes (indie) fejlesztőktől kezdve a hatalmas cégekig. Nehéz kitűnni a rengeteg (jó) játék közül. A mobiljáték-piac megbolygatta az egész játékpiacot, hiszen bárki “könnyen” kiadhat játékot és elérheti az egész világot. Új üzleti modell jelent meg a játékon belüli vásárlással.  Kiderült, hogy a játékosok igenis hajlandóak fizetni a játékokért – ez a modell a teljes játékpiacra hatással volt. Kiváló, egyedi játékok születnek, ami a játékosoknak nagyon jó, a fejlesztőknek meg nagy kihívás. A jó üzleti modell nem elég ahhoz, hogy a játékunk sikeres legyen, hanem szükség van sok munkára, kreativitásra, marketing tevékenységre, és/vagy pénzre, hogy kampányoljuk a játékunkat.


No Comments

Leave a comment