App ikon A/B teszt facebook hirdetés segítségével

Posted by | · · · | Cégélet · Webstar Works | Nincs hozzászólás a(z) App ikon A/B teszt facebook hirdetés segítségével bejegyzéshez

Miközben böngésztem a neten, két érdekes cikkbe botlottam. Az egyik alkalmazás ikonokról szólt, a másik egy esettanulmány volt arról, hogy milyen hatással van a letöltésekre az alkalmazás ikonjának cseréje. Az olvasott új szempontok alapján tekintve a játékunk ikonjára, arra jutottam, hogy érdemes lenne lecserélni.
A másik gondolat, ami foglalkoztatott (a Kürt Akadémia Net-Works képzése kapcsán), a Facebook kampányok használata. Ezt is szerettem volna kipróbálni a gyakorlatban.
Szeretek kísérletezni, így kitaláltam, hogy ez a két problémát hogyan tudom egyszerre megvizsgálni.

Milyen legyen az új ikon?

Sprinkfield egy logikai játék, a készítése során eldöntöttük, hogy nem absztrakt logikai játékot készítünk, hanem kitalálunk hozzá egy történetet, keretet és karaktert. Mikor elkészült a játék, egy furcsa egyveleget kaptunk. Volt valamennyi történet (hogy mezőket locsolunk), viszont a logikai absztrakció elég mélyen benne maradt a játék magjában, működésében.

Így amikor feltettük magunknak a kérdést, hogy mire kellene utalnia az ikonnak, akkor 3 irány körvonalazódott:

  • az ikon utaljon arra, hogy ez egy logikai játék,
  • az ikon utaljon a karakterre,
  • utaljon mindkettőre.

Ikon változatok

Az eredeti ikonon Walter, a fő karakter található meg.

ikoneredeti
Megkerestük Zsófit a grafikust, akivel a játékon dolgoztunk, és megkértük, hogy fenti elképzelésünk alapján készítsen nekünk három ikont. A lenti táblázatban látszik a kiinduló állapot és a végállapot (némelyik példa csak vázlat).

vegyesikon_1 walterikon_1 logikaiikon_1
ikon3 walterikon_2 logikai_2

Egyik ikont sem gondoltuk igazán átütőnek, mindegyiken sokat változtattunk, így nem tudtunk konkrétan egy nyertest választani.
Mivel nincs nagy közönségünk, ezért nem tudtuk megfuttatni az ikonokat nagy számú felhasználó között.

Hogyan tovább?

Ahogy  említettem már, szerettem volna indítani egy próba Facebook kampányt, hogy lássam mennyibe kerülne egy embert, vagy jobb esetben egy like-ot behúzni a Sprinkfield Facebook oldalra.
Az jutott eszembe, hogy a kampányon belül létrehozok hirdetéseket, és a hirdetéseknek a különböző ikonok képeit adnám meg, amelyik hirdetés a legtöbb kattintást vagy like-ot hozza, az lesz a legjobb alkalmazás ikon. Lássuk ezt a gyakorlatban:

Az elképzelés

3 darab ikont teszünk próbára, az eredeti ikont, hogy lássuk, hogy teljesít, az absztrakt logikai ikont és a vegyes ikont (amin Walter is és a játék logikai mivoltjára utaló buborék is rajta van). A középső ikont (kacsintó Walter) nem találtuk elég jónak, ezért azt nem küldtük ki a harcmezőre. Az a feltevésem, hogy az a legjobb ikon, ami sok kattintást hoz, a legkevesebb megjelenés mellett, azaz a CTR-e a legmagasabb. Mellette esetleg érdemes még figyelni, hogy hány like-ot hozott, mert ez utalhat arra, hogy a játék ikonja illeszkedik-e a játékhoz.

Targetálás

Mindegyik hirdetésnél természetesen azonos volt a targetálás: Amerikában élő, 20 évnél idősebb emberek, akik kedvelik a videó játékokat, nem like-olták még a Sprinkfield facebook oldalát és rendelkeznek iOS készülékkel.

Első menet – CPM alapú kampány

1000 forintos kampány, összesen 8 374 embert értünk el, 14 kattintás történt.

sprinkfielikontest

A legjobb CTR-je az eredeti ikonnak lett. Nehéz eldönteni, hogy melyik lett a második helyezett, mivel a másik két ikon között 1 kattintás különbség van, de a rosszabbul teljesítő behúzott egy like-ot is.

Második menet – CPC alapú kampány

3000 forintos kampány, 1000 forint hirdetésenként, 38 536 embert értünk el, 19 kattintás történt.

sprinkfieldikontest2

A legjobb eredményt a “vegyes” ikon hozta 4 999 megjelenésből 6 kattintás, háromszor jobban teljesített mint a második helyezett (a régi ikon).

Összegzés

ikontesztsumma

Tegyük fel, hogy csak az emberek ötöde látta valójában az ikonokat, az 9 000 ember, ami (szerintem) egy jó tesztnek számít, 5 000 forintból sehogy nem tudtunk volna elérni egy ilyen széles közösséget. Biztos lehetne sokkal vonzóbb ikont készíteni, amivel jobb CTR-t érhetnénk el, de legalább tudjuk, hogy melyik a legvonzóbb ikon azok közül, amit sikerült elkészítenünk.

Akkor ki a nyertes?

Az eredményeket sokféle képen lehet értelmezni, mi a megérzéseinket és az eredményeket megpróbáltuk közös nevezőre hozni.

Az eredeti ikon nem elég kontrasztos, Walter beleolvad a háttérbe, mégis jól teljesített a teszt során.
A vegyes ikon ránézésre zavaros, mivel túl sok információt tartalmaz, kicsi helyen, de ez is jól teljesített.

Ezek alapján arra jutottunk, hogy az eredeti ikonnak adtunk egy arany keretet (ahogy ez játékoknál szokás), elhelyeztük Waltert középen kicsit kisebb méretben mint az eredeti ikonon és beraktunk egy világos kék hátteret (ami a vegyes ikonon volt), hogy meglegyen a kontraszt.

ikon_walter3

Annyi megállapítható a fenti teszt alapján, hogy amíg nem rendelkezünk jelentős felhasználói bázissal, akiknek közvetlenül ki tudjuk kérni a véleményét, addig érdemes ilyen tesztekkel próbálkoznunk, hiszen a költségük elhanyagolható.

Viszont az eredményekből (ahogy látszik az fentiekből) azt olvasunk ki, amit csak akarunk, ahogy Churchill mondta (vagy nem), “Csak abban a statisztikában hiszek, amit én magam hamisítok”.


No Comments

Leave a comment