Nomen est omen – egy Alkalmazás nevének ereje

Posted by | No Tags | Webstar Works | Nincs hozzászólás a(z) Nomen est omen – egy Alkalmazás nevének ereje bejegyzéshez

„Nomen est omen” a szállóige Titus Maccius Plautus római köztársaságbeli színműírótól származik, és annyit tesz: a név intő jel (máshogy:nevében a végzete). A szólás szerint a névadás egyfajta jövővel, sorssal ruházza fel annak tárgyát és -mint tapasztalhatjuk- ha nem is misztikus okok miatt, de ez valóban így van az alkalmazások világában is. De mi köze ehhez Candy Crush Saga-nak, TwoDots-nak, vagy a FIFA Official App-nak? Lássuk mit számít egy jól kitalált név!


A nem túl távoli múltban az ismert nevek és brand-ek akkor is nagy hatásfokkal működhettek tovább, ha idő közben a beléjük csomagolt termékek esetleg veszítettek korábbi minőségükből. A vásárlói visszajelzések száma és ezek gyér megjelenései (legfeljebb nyugati országokban fordultak elő fogyasztói termékekről szóló teszt magazinok) elenyésző mértékben hatottak vissza a termékekre, a márkára. A reklámok legfőbb ellensúlya a lokális szájhagyomány lehetett. Ha bárki elment bevásárolni, megszámlálható mennyiségű termék közül választott, saját tapasztalatán túl csupán egy maréknyi információra támaszkodva.

trabi

Ezek az idők azonban elmúltak.

A 2 000 000 ikon otthona

A mobil applikációk korában a legfőbb értékesítési csatornák megváltoztak, a vásárlók számára a szabad választás lehetősége adott, és világméretű piacokat érhetnek el otthon ücsörögve. Azonban a nagy választéknak is megvannak a hátrányai.
Ha csak a két legnagyobb platformot vesszük figyelembe, napjainkban több, mint 2 millió alkalmazást érhetünk el a hivatalos Store-okban. Ebben a hatalmas tömegben egy új alkalmazást csak megfelelő tervezéssel érdemes bevezetni. Természetesen semmit nem ér az egész varázslat, ha a brilliánsan csengő nevünk mögött vacak tartalommal találják szembe magukat a felhasználók. De tételezzük fel, hogy mindenki igényes, egyedi alkalmazást enged csak ki a kezei közül!

topapps

Hogy jutnak el az alkalmazások a felhasználókhoz?
Egy 2012-ben a Forrester Research által végzett felmérés alapján a 4315 megkérdezett felhasználó az alábbi válaszokat adta arra a kérdésre, hogy a jelenleg mobiltelefonjukra letöltött kedvenc alkalmazásaikról milyen úton értesültek.

ForresterAppAdoptionBarChart041113

 

(forrás:Forrester.com)
A válaszokat elemezve kiderült, hogy a felhasználók 58–60%-a az adott platform boltjában bolyongva talált rá kedvenceire. Márpedig ha a 2 milliós tömegben szeretnénk, hogy ránk találjanak, akkor igen jól kell helyezkednünk, nem elegendő, hogy minőségit alkottunk.

Store attrakció mesterfokon

Mit tehetünk, ha a fejlesztő cég neve, vagy az elkészült alkalmazás minősége nem elég ahhoz, hogy az új appunkat kiemelje a konkurensek tömegéből?
A fenti kérdések megválaszolására külön iparág épült, mely az ASO-val (App Store Optimization), vagyis az alkalmazások boltokban való megjelenésének optimalizálásával foglalkozik. Az ASO legfőbb célja, hogy alkalmazásunk feljebb kerüljön a Store-ok találati ranglistáján (rank). Minél magasabb a rankünk, annál több esélyünk van feltűnni a store-ok kezdő oldalain, vagyis a potenciális felhasználóknak megmutatkoznunk, ami remélhetőleg több letöltést, nagyobb bevételt fog nekünk produkálni.

Az ASO misztériuma

Igazán csak akkor lehetünk sikeresek egy versenyben, ha jól ismerjük annak szabályait. Az alkalmazások világában az az érdekes helyzet alakult ki, hogy az alkalmazásfejlesztők és az elemzők sem ismerik azokat az algoritmusokat, melyek adott store-ok ranking rendszerét működtetik.
Ez az állandóan változásban lévő misztikum régóta izgatja a fejlesztők világát, és a téma különösen felkapottá válik olyan alkalmakkor, amikor egy pillanatra úgy tűnik, hogy a szent grál közelébe kerültek. Ilyen esemény volt a rettentő gyorsan nagy sikert elérő Flappy Bird színre lépése is.

gold-flappy-bird

A játékkal kapcsolatos egyik gyanús esemény a rengeteg Review (visszajelzés) volt. Napi 600 érkezett rá ugyanis. Ráadásul nem szimpla csillagozásos értékelések (1-5ig), hanem egy átlagos alkalmazáshoz képest sokkal hosszabb leírásokat tartalmazó többszavas visszajelzések. Ráadásul ezen visszajelzések nagy részében tartalmaztak visszatérő elemeket, mint pl.: evil genius, worst mistake, ruined my life, satan himself.
Az alkalmazás kapcsán kinyert adatok alapján ekkor az alábbi store súlyozási algoritmust szűrték ki a fejlesztők:

Ranking = (# db installálás súlyozva az elmúlt pár órára) + (# db installálás súlyozva az elmúlt pár naphoz viszonyítva) + REVIEWS (csillagozottság + visszajelzések száma) + Engagement (# alkalommal történő alkalmazás indítás) + Sales ($ bevétel)

(forrás: http://www.businessinsider.com/how-apple-app-store-ranking-algorithm-works-2014-2)

A fenti elképzelés bizonyára nem pontos, és közel sem teljes. Azonban az látható, hogy az összetevők nagy hányada öngerjesztő hatású. Vagyis ha jól kezdünk bele, és az első benyomással el tudunk indítani valamit, akkor több esélyünk van a talpon maradásra.

Az ASO faktorai

app-store-optimization

Vizsgáljuk meg az általunk közvetlenül irányítható faktorokat!

 

Név (elnevezés, title) – elsődleges keresési forrás, egy átlag felhasználó konkrét kereséssel indít, pl.:Számológép, Adókalkulátor, Flappy bird, FIFA Official App.

 

Kulcsszavak (keywords) – akkor kapnak hatalmas szerepet, amikor a fenti címtől eltérő, általános keresés történik, vagy nem ismerjük a keresendő alkalmazás pontos nevét. Természetesen a trükkösebb elemzők megvizsgálták azt is, mit eredményez, ha már magában a címben szerepeltetjük a legfőbb kulcsszavainkat is. Az eredmény magáért beszél. De erről majd kicsit később.

Kezdjük hát az elején! Adjunk nevet a gyermeknek!

A legfontosabb, névadás előtt átgondolandó kérdések:

 

Nem foglalt?
Bármennyire bagatellnek hangzik, a vizsgálódásunkat mindig azzal kell kezdenünk, hogy zseniális ötletünket nem használja-e már valaki más. Borzasztó kínos, amikor az isteni sugallat hatására úgy felvillanyozódunk, hogy csak a repi pólók megérkezése után jövünk rá, a nevet már használja egy dugulás elhárító cég Kansasben.

 

Mit jelent?
Az App Store-ok lehetővé teszik, hogy elhanyagolható költséggel globális piacokra törjünk be. Ekkor mindenképpen meg kell vizsgálnunk, hogy az elképzelésünkön túl a névnek van-e más nyelven valami eltérő jelentése. Természetesen nincs értelme a 14 nyelvcsaládot végignyálazni, de keresőbe beírva a legfőbb latin és germán formákat biztosan meg fogjuk találni. Abban pedig csak reménykedhetünk, hogy a cél országokban nincs negatív szleng jelentése. Sokat segít, ha az elnevezés megfelelően asszociatív, vagyis elmondja, amit tesz. Azonban a kevesebb néha több szabályt sem szabad elfelejteni! Az egyszerűség és tisztaság erős fegyver lehet.

 

Hogy hangzik?
Fenti gondolatmenetet követve érdemes megvizsgálni azt is, hogy a “vizuálisan jól működő” nevünk kimondva nem rejt-e magában buktatókat, vagy nem kívánt többlet jelentést. Fontos azt is megvizsgálni, hogy hangzásában nem sugallja-e más (mondjuk jól ismert) alkalmazás nevét. A hasonló másolat létrehozása talán működik a 7 Tigris Piacon kapható sportcipők esetén, de a kritikus informatika piacán ezzel hosszú távon csak öngólt rúghatunk.

Ötletelésnél figyelhetünk a ritmusosságra (pl.: SoundHound, Duck Dynasty, PickPlayPost), de törekedhetünk szándékosan egyszerűségre, könnyű megjegyezhetőségre (pl.:Knock, LEDit, Pou)
Mondanom sem kell, ha speciálisan magyar felhasználók számára hozunk létre alkalmazást, ne fogjuk vissza nyelvünk kreativitásának erejét!

 

Szóösszetétel?
Közkedvelt eljárás például 2 szó összeragasztása (Wunderlist, Evernote, Tweetbot, stb)
Szintén sűrűn használnak különböző előtagokat, toldalékokat is, mint az app, i, go, get, ly, stb.

 

Lesz mellette egy ikon is!
Segítségünkre lehet, hogy elnevezésünket azonnal egy kép is – az alkalmazás ikonja- támogatja. Természetesen cél az, hogy egyik a másikat erősítse, de legalább egészítse ki.

 

Maradni a trenddel, vagy megbontani azt?
Habár jó ötletnek tűnik megbontani a megszokott trendeket, azért vigyáznunk kell rá, hogy ha ez nem párosul valami féle geggel, akkor inkább tűnhetünk hanyagnak, mint ötletesnek. (pl végig nagybetű használata)

 

Vizuálisan hogy mutat?
Az olvasás folyamata két szakaszra bontható: a dekódolásra és a megértésre. Gyakorlott olvasónál persze e kettő nem válik külön, csak ha ismeretlen szóval (nyelvvel) kell megbírkóznia. Mivel a dekódolás a betűsorok vizuális megfejtésével kezdődik, így ez az első hatás, ami éri a megfigyelőt. Miért ne használnánk ki ezt az első benyomást?

Ha körülnézünk a piacon, láthatjuk, hogy elég sok fantázianév forog közöttük. Természetesen kevesen fogják Slechtstschrijvend-nek (holland, kb annyit tesz, “a legrosszabb írás”) elnevezni alkalmazásukat, mutasson bármennyire is dögösen. Ettől függetlenül mind írásmódban, mind betűhasználatban fontos szerepet játszhat a kinézet.
Leggyakoribb módok:
– CamelCase: ahol egybeírják a szavakat, de meghagyják a szavak elejét nagybetűsen (LogMeIn, RunKeeper)
– Külön Írva Nagy Betűkkel

Játék a kulcsszavakkal

A kulcsszavak olyan, a publikum számára láthatatlan szavak, melyek leírják az alkalmazásunkat, és amelyek segítenek a kereső motoroknak megfelelő találatot dobni a keresésekkor. Az Apple Store-ban erre 99 karakter áll rendelkezésünkre. Ebbe az erősen limitált mennyiségű karakterszámba kell fókuszálnunk minden kreativitásunkat és taktikai érzékünket, ha szeretnénk a találati listákon jó helyen szerepelni.

99 karakter nem túl sok. Még akkor sem, ha az Apple egyre finomítja, és javítja a keresőmotorját. Legutóbbi módosításuk óta például már figyelembe veszik az elgépeléseket, (elírás és „fat finger” jellegű hibákat egyaránt) illetve a különböző ragozásokat.
Mindezek mellett azonban hamar felmerült a kérdés, hogy vajon érdemes-e a legfőbb kulcsszavunkat szerepeltetni az alkalmazás nevében.
MobildevHQ elemzése szerint  Igen.

Méréseik alapján ugyanis 10.3% -al jobb pozíciót foglalnak el azok az alkalmazások, amelyek nevében a fontos kulcsszavak valamelyike szerepel.
KeywordsInTitle

(https://blog.kissmetrics.com/app-store-optimization/)
Fontos, hogy már az alkalmazásunk fejlesztése előtt határozottan tudnunk kell, kit tartunk a célközönségünknek! Ha ez megvan, akkor minél pontosabban meg kell őket ismernünk. Tudnunk kell, mi motiválja őket, mik a szokásaik, hogyan és hol keresik új alkalmazásaikat, és természetesen milyen kulcsszavakon keresztül. Vagyis, mi a jelenlegi trend.

Magányos hős a pusztában, vagy izzadságszagú verseny a tömegben?

spidey

(kép: Benoit Lapray )

Ha jól megismertük a potenciális vásárlóinkat, és ismerni véljük gondolkodásukat, akkor máris sejthetjük milyen kulcsszavakat használjunk, hogy „ránk” bukkanjanak. Igen ám, de mi van, ha ezzel a konkurencia is tisztában van?

 

action,car,fun– e három kulcsszóval egészen biztos, hogy egyértelműen kapaszkodó lesz, ha valaki autós játékot keres. Igen ám, de logikusan így gondolkodik a többi, autós alkalmazást fejlesztő cég is. Így tehát biztosítottunk egy viszonylag fix találti listába jutást, ám ez a találati lista több 10, vagy akár 100 más szereplőt is tartalmaz, vagyis ennyi erővel akár láthatatlanok is lehetnénk, ugyanis a felhasználók ritkán gördítenek lejjebb.

Ellenben ha egyedi kulcsszóval kívánunk betörni? Akkor kicsi a veszély, hogy a konkurencia bezavar a terveinkbe. Kérdés, hogyan vegyük rá a felhasználókat, hogy egyedi kulcsszavunkra legyenek kíváncsiak.

A fenti kérdések fontosságát az is alátámasztja, hogy egyre több kulcsszó kereső, és elemző szolgáltatás érhető el a neten. (pl: Sensortower, Appcodes, MobileDevHQ) Ezen szolgáltatások különböző szempontokból vizsgálják az alkalmazások sikerességét és használt kulcsszavaik összefüggését. A tömeges elemzések alapján pedig megpróbálnak tanácsot adni, illetve előre szimulálni kulcsszavaink feltételezett sikerességét, és konkurencia környezetét. Természetesen ezen szolgáltatók sem rendelkeznek pontos adatokkal a kulcsszavak tekintetében. Kimutatásaikban komoly energiával és komplikált algoritmusokkal végzett keresések eredményeit öntik számokba, mivel a valóban beadott kulcsszavakról csak az Apple és maga a fejlesztő tud.
Abban azonban egységes az álláspontjuk, hogy a kevés irányítható faktor közül az alkalmazás neve, és a beadott kulcsszavak lehetnek az egyedüli segítség az alkalmazás megjelenítésére.

Legyen a neved eztán…

A fentieket átolvasva láthatjuk, hogy az alkalmazás neve erős pillére lehet a sikerünknek.
Hogy ez ASO, SEO vagy egyszerűen csak az emberi gondolkozás alapvető működéséből adódik? Talán soha nem derül ki. Mint ahogy arra is nehéz lenne választ adni, mit számított volna ha a Clash of Clans annó War of Clans, vagy Clash of Lords néven kerül forgalomba. (Természetesen már léteznek játékok ilyen néven.)

 

Végül néhány jótanács a sikeres névadáshoz:

– Maradjunk 11 karakteren belül,
– Ha elakadtunk, inspirációra nyugodtan használjunk névgenerátorokat (Pl: nameboy.com , dotomator.com, panabee.com),
– Legyünk megfontoltak,
– Törekedjünk az egyediségre.

 

Jó úton járunk, ha:
– Elérhető a .com –domain,
– Szabad még a hasonló Twitter név,
– Rövid, így könnyű pl. telefonon begépelni,
– Könnyen, félreértés nélkül kimondható (pl. telefonon keresztül),
– Közvetlenül sugallja az alkalmazás célját,
– Könnyen megjegyezhető a név.

 

Ne késsük le:
Ha minden szuperül megy, és beleszerettünk a nevünkbe, ne feledjük, hogy az Apple-nél történő foglalás után 120 napunk van arra, hogy kódot produkáljunk! A 121. napon már bárki lecsaphat a világ legtökéletesebb App nevére!

 

Sok sikert,  jó teremtést!


No Comments

Leave a comment